miercuri, 16 iulie 2014

Biblioteca personala belu danut - articol

 Pelerinaj în lumea cărților
   Mă gândesc cum va fi fost viața mea fără întâlnirea cu cartea, cu lectura... cu poezia, cu filosofia, cu teologia și nu în ultimul rând cu scrisul. Cartea, aidoma ființei umane (omului) este o taină. Paul Evdokimov, mărturisește despre taină, că nu noi trăim taina, ci taina ne trăiește pe noi. Ce paradox extraordinar: taina te trăiește.
    Întru alt context, se spune că omul cât trăiește învață. Ce învață omul din cărți? De ce să ne dedicăm viața lecturii și iubirii de carte? Cred (fără nicio idee de nihilism) că omul învață din cărți via Pelerinaj în lumea cărților
ța. Viața adevărată. Viața lăuntrică. Viața ancorată în bun-simț, conștiință, demnitate, iubire și frumos.
     Din păcate, avem multe prejudecăți extremiste, în acest sens conturat de lumea cărților. Unii spun că cei care citesc sunt nebuni. Alții nu văd rostul cărților și bucuria lecturii fiindcă se plictisesc de moarte dacă citesc câteva rânduri. Mulți însă, pun eticheta nostalgic, visător, tocilar, miop... persoanei care citește.
    Criticul literar și scriitorul, Dan C. Mihăilescu, vine în această lume (minunată lume a cărților) cu un dar: volumul Cărțile care ne-au făcut oameni (editura Humanitas, București, 2010).
    Eu am început să citesc serios prin 2007 și de atunci până acum am trecut câte puțin prin toate. Acest "toate" sau "tot" e folosit la figurat. Nu există om care să le știe pe toate sau să citească toate cărțile din lume.
    Încerc un scurt traseu din lumea cărților întru care sunt încă pelerin. Am să redau doar autorii. Autorii de care m-am îndrăgostit și de care am eu nevoie.
     Datorită dl. prof. de Religie (Apostol Ionuț) am început cu Danion Vasile, Dan Puric, Culita Ioan Usurelu, Savatie Bastovoi, Laurențiu Dumitru... și apoi am descoperit pe Pr. Arsenie Papacioc, Pr. Cleopa, Pr. Arsenie Boca, Pr. Teofil Paraian...
    Din aceste cărți am întâlnit alți autori și mi-am procurat cărțile lor. Autori precum: Diac. Andrei Kuraev,  Pr. Constantin Necula,  Klaus Kenneth, Răzvan Codrescu, Lelia Marcu-Bratu, Florian Bichir, Maica Ecaterina (Monica Fermo), Cristian Șerban, Cristian Tabără, Prof. Paul Krizner, Dr. Pavel Chirilă, Pr. Mihai-Andrei Aldea, Pr. Rafail Noica, Maica Siluana Vlad, Pr. Serafim Rose, Sf. Teofan Zăvorâtul, Zorica Latcu Teodosia, Jane-Claude Larchet, Pr. Vasilios Thermos, Dr. Dimitri Avdeev...
    Sper să cuprind pe aproape toți autorii din acest pelerinaj duhovnicesc, dar și laic. Doresc să fie acest articol că un testament. Aici apare o mărturie oficială despre biblioteca personală belu dănuț.
    Mai departe: Nicolae Steinhardt, Sava Bogasiu (Pr. Mihail Milea), Ioan Ianolide, Ion Gavrilă Ogoreanu,  Ioan Ursu, Grigore Vieru, Monahul Moise...
    Pleiadă de filosofi și gânditori din perioadă interbelică (atunci s-au remarcat cel mai strălucitor) : Petre Tutea, Nae Ionescu, Mircea Vulcănescu, Ernest Bernea... Apoi descopăr: Dan Ciachir (autor contemporan) , Arhim. Serafim Alexiev, Sf. Ioan de Kronstadt, Sf. Nicolae Velimirovici, Virgil Gheorghiu, Pr. Iustin Parvu, Costel Busuioc, Cătălina Dănila, Ciprian Voicial,  Jonathan Jackson, Bogdan Mateciuc, Aspazia Oțel Petrescu, Pr. Constantin Sârbu...
    Ovidiu Hurduzeu și Mircea Platon,  Dr. Fr. W. Forster, Virgiliu Gheorghe, Pr. Nicolae Tănase, Sf. Nicodim Aghioritul, Sf. Ioan Gură de Aur, Fericitul Augustin...
 Cuviosul Paisie Aghioritul, Sf. Ignatie Briancianinov, Valeriu Ananina, Pr. Dumitru Staniloe...
 Autori laici: Mihai Eminescu, I. L. Caragiale, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Minulescu, Nichita Stănescu, Octavian Paler, Radu Gyr... Dostoievski, Balzac, Tolstoti, Kafka... Platon, Aristotel, Fr. Nietzsche, Cioran, Eliade, C. Noica, Nichifor Crainic, S. Freud, Gabriel Garcia Marquez...
 Autori contemporani: Ana Blandiana, Andrea Bocelli, Tudor Chirilă, Dan Lungu, Horia-Roman Patapievici, Andrei Pleșu, Gabriel Liiceanu, Alex Ștefănescu, Dan C. Mihăilescu, Daniel Cristea-Enache, Sorin Lavric, Radu Paraschivescu, Herta Muller...
    Sunt mulți, mulți alții, dar mă opresc aici, fiindcă o trecere în revistă generală necesită timp și efort. O bibliotecă se zămislește în timp. Cărțile se citesc în timp. Timpul acesta care a devenit o problemă în lumea de azi. Totuși, eu am avut timp și am citit... și recomand cu căldură lectura.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu