luni, 4 noiembrie 2013

Dialog despre cărţi

O carte citită e un miracol sau un destin. Superbă ideea - "Cartea ca destin". Dan C. Mihăilescu în dialog cu Daniel Cristea-Enache. Cartea apare la editura Humanitas. Chiar dacă are 300 de pagini, parcurg cu drag şi dragoste această minunată carte... Dan C. Mihăilescu m-a fascinat cu "Cărţile care ne-au făcut oameni". O carte despre cărţi. Mărturii ale scriitorilor contemporani gen: Ana Blandiana, Mircea Cărtărescu, Andrei Pleşu, H. R. Patapievici ş. a. , scriitori de elită la Humanitas şi nu numai. Putem să fim sau nu de acord cu aceşti scriitori (sincer, nici eu nu "bag mâna-n foc" pentru unele nume mai sus pictate) însă dacă lumea citeşte şi cărţile se vând în peste 20-30 de mii de exemplare, hai să ne minţim şi să zicem că e ok. Dl. critic şi scriitor Alex Ştefănescu, spune clar că avem doar vreo 2 500 de scriitori în USR, adică Uniunea Scriitorilor din România. Pe lângă aceştia mai sunt vreo 10 000 sau mai bine care se vor scriitori ... dar nu sunt. Probabil amatorismul şi ipocrizia îi trădează. Dl. Alex Ştefănescu nu recunoaşte decât 5 persoane din cei 10 000 ca fiind scriitori adevăraţi iar din cei 2 500 înscrişi la USR, sunt şi mulţi care practică "aflarea-n treabă". În fine... Vă las în continuare (spre lectură) un dialog - imaginar - despre cărţi.

- Ce carte aţi citit ultima oară?

- Păi... carte... ce carte... ăăăăă... să vedeţi ... carte spuneţi... ăăă... nu ştiu... ... ăăă... de fapt, eu nu prea citesc... dar ultima carte a fost Ion Creangă - Amintiri din coplilărie.

- Poezie nu vă place să citiţi?

- Da, în afară de Mihai Eminescu... nu am citit nimic.

- Mă scuzaţi de întrebare, dar de ce nu citiţi şi acum?

- Am citit în adolescenţă... acum nu am timp... nu am răbdare să citesc o carte.

- Deci, să înţeleg că nu citiţi nimic dintre contemporani?

- Care contemporani?!?

- Dan Lungu, Ana Blandiana, Andrei Pleşu, Herta Muller...

- Nici n-am auzit de aceste nume...

- Au apărut şi la tv, măcar la ştiri... nici de Mircea Cărtărescu nu aţi auzit?

- Nu.

- Bine... mă scuzaţi... am greşit adresa, dvs. nu citiţi şi dicuţia nu are rost...


DIALOG imaginar cu un tânăr cititor

- Dragă tinere, ai ţinut un discurs aseară şi te-a felicitat toată lumea, tu citeşti nu?

- Da, cărţile m-au ajutat să gândesc şi să scriu aşa frumos acel discurs. Dumnezeu şi cărţile. Nimic fără Dumnezeu şi nimic fără cărţi. Iubesc cărţile şi citesc...

- Ce citeşti acum?

- "Cartea ca destin" ...

- Foarte frumos.

- Ce ai mai citit?

- Câte puţin din toate... Vreţi o listă?

- Da.

- Mircea Cărtărescu , NU, încă nu. Dar am citit Andrei Pleşu, Gabriel Liiceanu, Ana Blandiana, Horia- Roman Patapievici, Dan C. Mihăilescu, Daniel Cristea Enache, Radu Paraschivescu, Herta Muller, Neagu Djuvara, Lucian Boia, Alex Ştefănescu... Dan Lungu, Tudor Chirilă, Cornel Dinu, Varujan Vosganian... Andrea Boceli, Gabriel Fătu... etc.

- Alţii?

- Dan Puric, Danion Vasile, Savatie Baştovoi, Lurenţiu Dumitru, Ciprian Voicilă, Cătălina Dănilă, Florian Bichir, Klaus Kenneth, Lelia Marcu ex Bratu, Răzvan Codrescu, Cristian Şerban, Cristian Tabără, Ovidiu Hurduzeu şi Mircea Platon... şi mulţi alţii.

- Frumos. Mi-ai zis autori ortodocşi. Altceva?

- Din Literatura Română: Mihai Eminescu, Lucian Blaga, I. L. Caragiale, Tudor Arghezi, Ion Minulescu, Al. Macedonski, Nichita Stănescu, Zorica Laţcu Teodosia, Grigore Vieru, Adrian Păunescu, Radu Gyr, Nicolae Steinhardt, Alexandru Paleologu, Nicolae Iorga, Nichifor Crainic, Valeriu Anania, Zoe Dumitrescu Buşulenga...

- Tu ai citit ceva nu glumă... Filosofie?

- Staţi că am citit şi multă proză dintre autorii canonici...

- Autorii români nu?

- Da.

- Filosofie românească să auzim...

- Mircea Vulcănescu, Nae Ionescu, Petre Ţuţea, Mircea Eliade, Constantin Noica, Emil Cioran ...

- Autori străini?

- Dostoievski, Tolstoi, Paul Evdokimov, Puşkin, Balzac, Victor Hugo, Kafka... Dintre contemporani, Gabriel Garcia Marquez ...   dar am multe, multe cărţi necitite ... si la Filosofie am şi străini ... şi puţin din Platon.

- Nu te-am mai lăsat să zici de autorii români axaţi pe proză deoarece se ştiu... Sigur ai Liviu Rebreanu, Octavian Paler, Cezar Petrescu, Zaharia Stancu, Eugen Barbu, Fănuş Neagu... nu?

- Da, însă şi alţii.

- Ok. Ştim dragă tinere...

- De unde ştiţi?

- Ştim tot... pentru că ai fost în dialog cu CONŞTIINŢA şi VOINŢA ortodoxă ...

- Aha, deci ştiţi de toate cărţile şi de toţi autorii...

- Da. Mergi înainte tinere... Timp să ai de citit că de cărţi nu duci lipsă. Ai grijă! Literatura duhovnicescă, cărţile de informare spirituală, filosofia, literatura laică, poezia ... şi tot aşa. Nu lăsa psihologia şi istoria ... nici sociologia... Mergi cât poţi prin toate domeniile şi genurile. Succes şi spor la citit!

- Doamne , ajută. Mulţumesc.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu