sâmbătă, 28 septembrie 2013

Smerenia te face scriitor

Dezamagit de "eul" prea plin de sine... privesc cum smerenia de face ceva. Da, imi doresc sa fiu "mare" mic fiind. Da, e clar... dupa cate vad la prietenii mei scriitori, da, nu incape indoiala smerenia te face scriitor. Normal fara talent, fara har, fara vocatie nu esti scriitor dar cand toate aceste daruri sunt incununate de smerenie, omul e minunat, omul care scrie. Smerenia nu te face doar scriitor , smerenia te face om.

Un copil intrebat de cineva ce vrei sa te faci cand vei fi mare? , raspunde OM.

 A fi om e lucru mare. Eu vreau sa ma fac ganditor, scriitor nu am nicio sansa. Am incercat, nu-mi iese.

Eu vreau sa ma fac ceva
si nu zic la nimenea
ii zic mamei la ureche
ca mi-e prietena mai veche

Da, Doamne ajuta sa ma fac ganditor. Nu stiu daca ceva gen Petre Tutea dar macar o aroma din Petre Tutea, Mircea Vulcanescu, Nae Ionescu... Imi place sa fiu interbelic. Traiesc in sec. XXI dar caut sa gandesc "interbelic". Perioada interbelica a dat valori ortodoxe si laice de mare tinuta duhovniceasca, filosofica, culturala si morala. Spiritualitatea nu era blamata. Chair si Constantin Noica, Emil Cioran, Mircea Eliade, Lucian Blaga... au avut idee de spirit si religie. Nu au "negat", nu au aruncat cu noroi in cer... ci pur si simplu au facut filosofie... fiecare in stil personal, inspirati ba de Friederic Nietzche, Bergson, Gothe si alti mari corifei ai filosofiei si literaturii universale. Si pe "luceafarul" Mihai Eminescu l-a inspirat Arthur Schopenhauer si Kant. Nimic fara filosfie in gandirea autorilor canonici de la noi din tara. 


Si totusi asa mari si falnici, autorii romani nu s-au crezut "buricul pamantului" ... au fost de o modestie si o discretie rar intalnita. Deci, repet smerenia te face scriitor. Fara smerenie nici nu "carpim cerul cu stele" ci umplem cerul de ciori si de praf. Fara smerenie nu avem nici gandire ortodoxa nici constiinta ortodoxa, ci avem doar impresia ca suntem... dar ce suntem nu conteaza. Smerenia a dat nastere la eminescianul vers si gand : nu credeam sa-nvat a muri vreodata... sau eu imi apar saracia si nevoile si neamul...

Smerenia nu se discuta. Smerenia este si e de ajuns. Vrei sa fii om? Fii smerit! Vrei sa fii scriitor? Fii smerit. Vrei sa fii smerit? Smereste-te!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu