duminică, 1 septembrie 2013

Cerul (filosofie pur si simplu / PRIMA PARTE)

 



   Cerul... acest mister intruchipat in nori. Ador sa privesc cerul. De mic copil sunt fascinat de aceasta taina, numita simplu cer. Cerul este casa lui Dumnezeu, gandeam in sufletul meu virgin, gandeam asa ca si toti copiii, dar gandesc si acum ca este adevarat. Aici se "ascunde" Dumnezeu de la Adam pana astazi. Filosofia intreaba (prin I. Kant) ce este omul, eu din frageda copilarie ma tot intreb ce este cerul. Cine nu s-a gandit la cer, mai ales ce este (oare) dincolo de nori? Cum de stau "agatate" stelele, luna si soarele pe cer? Capodopera lui Dumnezeu este Taina. Taina te traieste ne spune Paul Evdokimov. Omul este o taina intre taine. Omul exista intre cer si pamant, avand libertatea sa aleaga cerul (Raiul) sau pamantul (iadul). Nu face parte dintro specie nici omul, nici taina. Psihologia si sociologia vorbesc de individul uman; filosofia de omul -animal rational, teologic se foloseste termenul de persoana, care defineste omul cel mai bine.
   Atunci cand se lasa sedus de credinta, de constiinta, intr-un cuvant de Dumnezeu, omul este mai aproape de cer. Cerul inseamna viata. Fiinta umana fara cer zace-n neant si-n abisul desertaciunilor (caci toate cele lumesti sunt desertaciuni, dupa cu ne marturiseste Eclesiastul). Din cer vine ploaia. Din cer vin ingerii lui Dumnezeu. Din cer straluceste Soarele Dreptatii, Lumina Hristos. Din cer astepatm Bucuria Invierii. Noi traim pentru a invia, nu traim pentru a avea sau pentru a fi. 
  Cerul ne da speranta ca vesnicia nu-i o utopie, ci o realitate pe care o dobandim prin mantuire. Cerul sta la baza tuturor viselor. Cerul, prin credinta si smerenie, este ancorat in inima omului. Ideea de cer este geniala. Si nu putem spune despre cer, doar  ideea de cer, fiindca  cerul ESTE, ca si Dumnezeu, care s-a autodefinit simplu si paradoxal prin cuvintele: "Eu sunt Cel ce sunt".

28-10-2012


    Prietene, cel ce ai probleme cu "problema raului" (respectiv originea raului), hai sa vedem clar unde este de fapt adevarata problema! Esti sigur ca vrei un raspuns (ca esti in cautare) sau vrei doar sa ti se dea dreptate? Ajung la "concluzia" ca problema raului nu e o problema in sine, ci este mai mult problema ta, tine de felul cum interpretezi tu "problema". Astazi, la cursul de Istoria Bizantului, Parintele Gagu din Braila (Parintele Profesor care dupa anumite surse am auzit ca are si doctoratul in domeniu, adica nu-i un terchea- berchea sau un neica-nimei) imi raspunde la "problema raului" astfel: problema raului este libertatea. Cel ce nu crede, nu crede oricum , nu prea ai ce sa-i explici fiindca depinde de ce intentii are. Daca te referi la cei care-l acuza pe Dumnezeu de crearea raului (Socotindu-L coautor la rau) ce sa le raspunzi... Avem pasajul din Sf. Scriptura cu Lucifer, avem Invatatura Bisericii, avem pe Sf. Parinti; daca se calca in picioare tot ce e de natura ortodox, nu mai are rost sa intrebi ca e logic ca tu nu cauti un raspuns ci cauti sa-ti impui parerea, ideea despre problema raului...
Am plecat de la intrebarea referitoare la Origen: de ce nu este recunoscut de Biserica ca si Fericitul Augusitn? Sincer, Pr. Profesor nu prea a fost convingator, probabil era si obosit si nu s-a concentrat cum trebuie sa-mi spuna exact ce ma doare. Adica, eu vroiam sa aflu de ce nu e socotit si Origen ca si "Fericit"? Imi place ca Pr. profesor nu-l considera eretic pe Origen si-si argumenteaza afirmatiile corect. Ne-a spus si de Neagu Djuvara despre teoria "cumanilor". Despre problema raului, nu am de ce sa mai insist fiindca intru in taramul filosofiei. Am intrebat si intrebarea lui Florin (vecinul meu cu care - in special cu Vali M. - am intrat in polemici pe teme religioase) : Cum am aparut noi oamenii, scuze, cum ne-am inmultit din Adam si Eva, n-a fost incest? Parintele mi-a spus: Unde-i lege nu-i pacat. Cineva care tot cauta nod in papura  o sa comenteze mereu , etc. Tot Florin ma intreaba "cine l-a facut, creat pe Dumnezeu?" ... Intrebari de baraj, intrebari incomode din punctul lui de vedere... dar de fapt aceste intrebari sunt intrebari de gradinita si nu-s intrebari serioase ci "aberatii". Daca tu nu stii de la scoala macar, de la Religie, ca Dumnezeu nu a fost creat, ce sa mai discutam... Daca vrea sa accepte Invatatura Bisericii, daca vrea sa-L asculte pe Domnul Hristos, de bine, daca nu sa fie sanatos; polemicile doar de dragul polemicilor nu  ajuta la nimic. "Desteptii" astia care vor (nu stiu ce vor) raspunsuri matematice la chestiuni ce tin de credinta, in primul rand Il i-au la misto pe Dumnezeu. Opera  lui Dumnezu e "gresita" in "ratiunea" lor, si analizand mai la adanc "boala" , o sa ne dam seama ca ei de fapt si de drept iau locul lui Dumnezeu, si-au facut din minte dumnezeu, se cred dumnezeu fara Dumnezeu. Cum vine asta, dumnezeu fara Dumnezeu? Sa fiu mai plastic, se cred mai destepti decat Dumnezeu. Frate, ce raspuns sa-ti dau eu, un biet om (smerit si umli)  , modest student la teologie didactica , tie care esti dumnezeu? Studiaza (fara ura si partinire) istoria, filosofia, teologia... si poate vei gasii un raspuns pe masura ta. Nu te supara pe mine, eu sunt om, om neputincios!

30-10-2012





  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu