vineri, 3 august 2012

"De să citesc dacă nimeni nu mai citeşte?"


"De să citesc dacă nimeni nu mai citeşte?"

"De să citesc dacă nimeni nu mai citeşte?" Cine spune aşa ceva... categoric, un om care nu citeşte şi se minte cu filmul... Mai bine văd filmul decât să citesc cartea! Eşti sigur de asta? Întrebarea din titlu pare a fii retorică, dar de fapt este ipocrizie. Ce rost are să ne uităm la cine citeşte sau la câţi mai citesc astăzi dacă noi nu citim decât pentru şcoală şi la ocazii speciale? Cărţile sunt cele mai bune prietene ale omului. O carte citiă ne deschide un orizont mai larg şi ne ajută întru gîndire. Sunt cărţi care au format oameni de cultură. Sunt cărţi, de exemplu, cărţile copilăriei, de care avem nevoie pentru o educaţie mai deosebită. "În afară de cărţi nu trăiesc decât dobitoacele şi sfinţii: unele că nu au raţiune, ceilalţi pentru că o au într-o prea nare măsură ca să mai aibă nevoie de mijloace auxiliare de conştiinţă." (PETRE ŢUŢEA în "322 de vorbe memorabile..." , ed. HUMANITAS) Omul şi cartea au ceva care-i ţine împreună. Indiferent de avansarea tehnologiei, cartea clasică nu va pierii. Eu de când petrec în lumea cărţilor, adică din 2007, nu-s mai deştept, sunt mai om, mai nebun pentru Hristos şi mai pasionat de literatură. Nu citesc doar pentru mine, citesc şi pentru a-mi pune la punct nivelul de cultură... pentru a cunoaşte gîndirea umană. Filosofia nu se citeşte, se învaţă din viaţă... însă e necesar să ştii despre celebrii filosofi, şi fără să citeşti operele lor, nu poţi să-i înţelegi. Teologia, nu se citeşte, Biblia nu se citeşte ca o carte obişnuită, ci se trăieşte, precum rugăciunea. Se citesc cărţi, se citesc autori... fiecare după placul inimii, dar majoritatea nu citeşte nimic. De ce să citesc dacă nimeni nu citeşte? Dacă îţi pui asemenea întrebare înseamnă că nu ai sentiment pentru lectură, înseamnă că nu preţuieşti cartea. Desigur, nu e obligată toată lumea să citească, dar cei ce au timp şi bună dizpoziţie, e păcat să nu citească. Nu-s cărţi care se citesc singure, tre să le citeşti tu... fără să te întrebi câţi mai citesc astăzi. Paradoxal, am cunoscut destule persoane pe Facebook, care citesc ... şi citesc cu adevărat... , dar mai fac ceva (în ciuda faptului că pentru unii pare imposibil) tot paradoxal, nu se mai uită absolut deloc la tv. Nici eu nu mă mai uit şi nu am păţit nimic rău. Nu înţeleg de ce se miră lumea pasionată de tv, că există persoane care nu privesc nici măcar o oră pe saptămână la tv. Totuşi nu-s despărţiţi definitiv de virtual, de tehnică... navighează pe internet şi stau câteva ore pe Facebook, dar aici eşti tu activ, în faţa micului ecran n-ai de ales, taci şi asculţi, eşti pasiv. Cartea e miracol, citind intrii în dialog cu autorul, cu personajele... Prin cărţi aflii că ai multe de învăţat şi că nimeni nu le ştie pe toate. De ce să citesc...? Pentru că e bine, e frumos, e sănătos, e folositor. Dacă nu citeşti nu ai de unde să ştii despre omenire, despre istorie, filosofie, poezie, religie... Sociologic vorbind, n-am idee câţi cititori sunt în România la ora actuală, dar l-am auzit pe Angelo M. (un tânăr critic literar şi scriitor) la TVR CULTURAL, la emisiunea lui Daniel Cristea-Enache, Literatura de azi, spunând că mai mult de 10 000 de cititori nu sunt în ţară la noi. Dânsul atrăgea atenţia că se citesc autorii şi criticii între ei, plus publicul ce şi l-au făcut, în funcţie de cărţile scrise. Autorul Dan Lungu de la Iaşi are mare căutare. Nu i-am citit încă nicio carte, dar în schimb l-am văzut la TVR CULTURAL, şi l-am ascultat peste o oră şi ceva. Cititul este foarte necersar celor ce scriu. Degeaba scrii dacă nu citeşti nimic. Nu e normal să scrii mult şi să te citeşti singur. Mesajul lui Tudor Chirilă îndeamnă la citit, de ce oare? Dragilor, fraţi şi surori întru Domnul Hristos, cei ce citesc cărţi de calitate, sunt imuni la manipulare, gândesc cu mintea lor, iar cei ce nu citesc deloc ajung imediat fanii lui Dan Diaconescu şi trăiesc prin OTV. Tinerii trebuie să citească, să-şi deschidă orizontul către o lume minunată. Am compus şi o smerită poezie, intitulată simplu Carte:

Carte

,,Ai carte , ai parte”…
dar uneori eşti prea departe,
o dulce carte.
Carte, ai prieteni şi duşmani,
mie îmi eşti soră
Te iubesc cu dragoste,
alţii te ignoră.
Surioara mea iubită, minunată carte,
n-am să te las singurică
chiar de eşti hulită,
şi ţi se prăznuieşte moarte.
Prietenă fidelă şi dascăl îmi eşti,
şi pe z ice trece,
miraculos creşti,
în mintea inimii…
veşnic stingi jarul patimii.
Carte, parfumul tău de mireasă,
o, preafrumoasă carte,
de carte duhovnicească.
Ador misterul tău şi tainic paradox,
şi duhul creşin-ortodox
Carte – eşti poezia sufletului şi-mi cânţi,
O melodie, de ar dansa apele-n munţi.

01-02-2009


A citii înseamnă a cunoaşte. Fără să citesc o zi simt că sunt mort. Nu mă dau mare cititor, am multe lipsuri, multe lacune, însă încerc să recuperez. Sunt ancorat în prezent, citesc în special cărţi ale autorilor contemporani. Citesc filosofie, psihologie ortodoxă şi cel mai mult literatură duhovnicească. Presupun că vă daţi seama de ce pun în prim-plan cărţile duhoniceşti şi teologia, dacă nu ştiţi vă spun şi aici, doresc să studiez Teologie Didactică, şi nu poţi intra la facultate fără să ai habar despre Ortodoxie. Cartea pentru mine este DORUL plecat în cer. Prin cărţi alin durerea săvârşită din cauza morţii tatălui meu. POEZIA este prima dragoste, poezii pictez şi-n cartea mea de debut. Chiar acum când scriu aceste rânduri, primesc o carte de poezii de la doamna Mariana Rogoz Stratulat (moderator la RADIO ENIGMA ROMÂNIA) , intitulată TĂCERI,  LACRIMI ŞI IUBIRE, carte publicată la editura SINGUR, Târgovişte - 2012. Dânsa locuieşte în Panciu, jud. Vrancea, judeţ de unde sunt şi eu. Mi-a făcut o bucurie. Nu mă aşteptam să o primiesc aşa repede cartea, şi cadou... Doamne Iisuse Hristoase, îţi mulţumesc! Sărut-mâinile doamnei Mariana Rogoz Stratulat! E drăguţ tare să primeşti o carte, dar e şi mai drăguţ să citeşti o carte. Citiţi oameni buni, citiţi MIHAI EMINESCU, LUCIAN BLAGA, PETRE ŢUŢEA, NAE IONESCU, MIRCEA VULCĂNESCU, PR. ARSENIE BOCA ... citiţi cărţi de suflet, nu cărţi comerciale! Tot astăzi primesc prin poştă (carte comandată pe internet)  SUNTEM SCLAVI! de Lelia Marcu, carte de cateheză (întrebări şi răspunsuri) scrisă sub motto-ul "În mintea strâmbă... şi lucrul bun se strâmbă!" (Pr. Arsenie Boca) . Prietenul meu nea Virgil îmi spunea, "o carte proastă este o carte necitită". Dacă afirmăm că nu mai avem timp, să citim cărţi care se citesc mai repede decât ai privii un film. Sunt prea tânăr sa las un testament, dar va asigur că aş lăsa ceva despre cărţi, plus îndemnul SĂ NU UITAŢI DE CĂRŢI!!! Citiţi... că nu pierdeţi nimic! Necitind pierzi totul, citind câştigi armonie întru fiinţă! P.S. Citiţi!!!

20-07-2012








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu